Ny i Norseman?

Med litt over en uke igjen til Norseman er det mange som er i ferd med å gjøre de siste forberedelsene. Mange har god kontroll på det meste i forkant av løpet, men er det ditt første Norseman kan noen beroligende råd kanskje være greit å få med. Kristian hos oss kjører i år sitt femte Norseman, og har opplevd både opp og nedturer i det lange løpet. Her er hans tips for å takle dagen best mulig.

11217804_1148177001866274_8115945307536031730_n

Få gjerne en liten dusj med kaldt vann før du hopper. Da minsker du sjokket! Foto: NXTRI

Fergen

Fergen er sammen med Gaustatoppen en av de mest ikoniske symbolene Norseman har å by på. Hoppet fra fergen blir neste fremstilt som en passasje gjennom ild inn til en annen verden, men det er tross alt bare et hopp fra en ferge. Turen ut til start tar noen minutter, og du velger selv hvordan du bruker tiden. Mitt tips her enkelt: kom deg fort en tur på toalettet for sikkerhetsskyld, og sett deg ned med noen og få en hyggelig prat. Sitter du alene er det fort gjort å greve seg ned i negative tanker!

11838541_888239934546041_1503603386031882055_o

Starten er tidlig, men også vakker! Ta en titt opp mot himmelen før starten går! Foto: NXTRI

Svømmingen

Svømmingen på Norseman er aldri lik fra år til år. Noen år har vi opplevd å ha riktig så behagelig temperatur i vannet, og noen år har det vært beint frem bikkjekaldt. Det viktige her er å innstille seg på at det kan bli ubehagelig, og gjøre de mentale forberedelsene som kreves. Selv om vannet er kaldt har arrangøren tatt gode, kvalifiserte vurderinger i forkant av løpet, og så lenge du holder hodet kaldt(!) kommer det til å gå helt fint. Blir det bølger og du kjenner panikken komme, er det lov å ta en liten «time-out». Legg deg på ryggen, pust dypt og fortsett når du har kontroll igjen. Vær også forberedt på at tidene kan påvirkes mye av strømforholdene. Noen år har man flaks med medstrøm, noen år går det tregt. Heldigvis er det likt for alle. Gode tips om svømming i kaldt vann finner du her. 

Syklingen

Sørg for at alt er ryddig og enkelt i skiftesonen før du går ombord på fergen. La det være mist mulig rom for rot, da du vil være litt ustødig når du kommer opp av vannet. Det er heller ikke behov for å være lenger i skiftesonen enn du trenger. Jeg har sett folk ha termos med varm kaffe, brødskiver, frottehåndkle og campingstol i skiftesonen, og jeg tar ikke for hardt i når jeg sier at dette er unødvendig. Sykkel med lys, hjelm, starnummerbelte, refleksvest, sokker og sykkelsko bør legges pent i den rekkefølgen du vet du tar de på. Du trenger ikke så mye mer.

Start pent ut fra Eidfjord, ingen vinner Norseman de første par kilometerne. Du kan imidlertid gjøre klatringen opp til Dyranut ganske ubehagelig dersom du kjører på deg stive lår før Øvre Eidfjord. Kom deg inn i et godt driv, og begynn å drikke etter noen minutter før du får i deg en gel etterhvert. Veien opp til Dyranut er lang, men du vil høyst sannsynlig være såpass i boblen at tiden går fort opp til Hardangerviddaplatået. Ved Vøringsfossen treffer du for første gang supporten din, og du kan nå kaste fra deg refleksvesten. Herfra har du også mulighet til å få tak i reservehjul fra bilen  dersom du punkterer. Det kan derfor være lurt å ha med seg litt verktøy og slange/tetningsguffe dersom du er uheldig før dette punktet i løypa. Hardangervidda er vakker, men også et sted du kan holde en høy snittfart. Hold rytmen i gang, følg med på watt/puls og spis etter planen din slik at du hele tiden holder deg ovenpå næringsmessig. Før du vet ordet av det er du på Geilo!

Skjermbilde 2016-07-27 kl. 14.05.24

Hardangervidda er lang, og farten høy! Hold deg nede i tempobøylen for å spare energi. Foto: Elisabeth Breivold

Fra Geilo er det mange som sier at Norseman virkelig begynner, og løypa går nå fra lange flater til fire bratte klatringer/utforkjøringer. Hold tempoet fornuftig oppover og øynene åpne utfor. Asfalten er til tider dårlig, og med smale øyne kan sprekkene i veien fort ødelegge dagen. Særlig den siste bakken opp til Imingfjell har fått mye omtale, og oppmerksomheten er delvis berettiget. Har du kjørt de tidligere bakkene for hardt vil denne klatringen straffe deg. Jeg syntes det er godt å veksle mellom å sitte og stå for å variere belastningen på muskulaturen i disse klatringene. Ligger du nærheten av andre utøvere er det også greit å alliere seg litt under turene opp til de fire toppene. Du har ikke lov å ligge på hjul under konkurransen, men du kan sitte ved siden av andre utøvere opp til Dyranut/Kikut/Dagali/Uvdal/Imingfjell. Det kan faktisk være greit å prate litt med ander utøvere, og tiden går mye raskere når man deler bakken med en annen.

Skjermbilde 2016-07-27 kl. 14.11.38

Været skifte fort! Ha varme klær tilgjengelig i bilen! Foto: Rune Halvorsen

Utforkjøringen ned fra Imingfjell er dagens mest krevende, og krever at du er fullt skjerpet. Før supporten forlater deg for å kjøre til T2 bør du få med deg den siste næringen du trenger på de siste to milene, og gjerne litt utstyr for å fikse punktering. Veien herfra er DÅRLIG og den påfølgende Tessungdalen har til tider veldig bølgete og oppsprukket asfalt. Mange har falt stygt her under tidligere løp, og det er ikke noe poeng å satse livet for å tjene noen sekunder ned til Austbygda. Sørg for å drikke og få i deg gel nedover i dalen, og hold beina i gang helt til siste stund da det er fort gjort å stivne.

Løp

Som tidligere nevnt mener noen at Norseman begynner ved Geilo. Jeg er hellig overbevist om at Henrik Oftedal hadde mer rett da han uttalte at det er fra Austbygda slaget står. Kom deg fort av sykkelen, få på deg løpesko og kom deg så fort ut av T2 som du kan. Å stå stille eller sette seg ned er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Ha fokus på å fort komme inn i en rytme du vet du kan klare, og hvis beina føles stive og kjipe på dette tidspunktet kan jeg berolige deg med at det blir bedre etter et par kilometer. Sett deg små delmål og ikke se på løpingen som en lang etappe, da blir veien frem til toppen lang! I forhold til næring er det kritisk at du fortsetter å spise også her. Jeg bruker tre tyntflytende gel i timen og har dem i meg hvert 20. minutt. Uansett. Etter en stund vil gelen begynne å smake så som så, men det er ekstremt viktig at du fortsetter å spise. Her må du drille Supporten din slik at de ikke gir etter når du sier at du er mett! Jo lenger du kommer ut i løpet, jo mindre skal du stole på deg selv.

Etter ca. 25 km er du inne ved bakken som har fått det passende navnet Zombie Hill. Herfra har supporten din lov til å løpe med deg, og du vil nå ha klare, fine mål å jobbe mot: sving til sving. Uansett om du går eller løper er det viktig å ikke stoppe opp, hold fremdriften hele veien da du fort stivner her. Før du vet ordet av det har du passert chekpointet og får beskjed om du skal til Gaustablikk eller Gaustatoppen. Skal du inn til Gaustablikk vil du nå få en bølgete løpeløype og det er viktig å komme inn i en fin løperytme igjen. Skal du opp til toppen skal du nå i gang med litt flatere løping til Stavsro før du skal entre steinura. Sørg for å fortsette med næringsinntaket opp bakken da du virkelig må følge med på hvor du setter beina. Bruker du koffeinshot er dette et smart tidspunkt å ta den. Steinura består av en lang klatring, et ganske flatt parti, og et nytt bratt parti opp mot mål. Bit tennene sammen og ikke la deg passere denne siste biten. Du har jobbet alt for hardt hele dagen for at du skal gi deg nå! Målgangen er for de aller fleste en euforisk opplevelse av lykke, lettelse og mestringsfølelse. Nå skal du tross alt ikke ha det vondt på en stund:-)

Skjermbilde 2016-07-27 kl. 14.24.06

Lykken over å være ferdig er enorm, og selv stein føles som en myk sofa. Foto: Christian Nilsson

Til supporten

Å være support er krevende, men også fantastisk morsomt! Jeg hadde gleden av å være support i fjor da jeg hadde et hvileår, og jeg hadde en av mine kuleste opplevelser fra Norseman den dagen. Der er imidlertid svært viktig at du er skjerpet denne dagen, for du skal jobbe i høy hastighet i veldig mange timer. På morgenen er det viktig å få i seg en skikkelig frokost, og har du mulighet er det smart å fylle termosen med kaffe. En god matpakke er det også greit å ha med seg i bilen. Sørg for å stoppe så ofte du kan slik at du har kontroll på at utøveren ikke har punktert, og tilby gel og flaske hele veien slik at utøveren alltid kan få i seg næring.

Bilkjøringen er svært viktig at du tar alvorlig da utøveren kan bli straffet for feil du gjør. Ikke ta noen sjanser i trafikken, men skap heller ikke unødvendig kø. Når du stopper skal også alle hjulene være utenfor hvitstripen. Stoppeplasser som gir mulighet til å få hele bilen utenfor kommer ikke hele tiden, så vær klar for å stoppe fort dersom muligheten byr seg.

På løpeetappen bør du forsøke å stoppe så hyppig som du kan. Dette er ikke bare for å gi næring, men også for å motivere så ofte som mulig! Skal du løpe opp bakken med utøveren din må du også huske å få i deg mat selv. Lite er kjedeligere enn å gå næringstom mens du skal sørge for at utøveren ikke skal gjøre det! Sørg også for å sjekke inn sekkene i GOD tid før dere starter klatringen opp fra Stavsro. Det er frustrerende å måtte stoppe lenge her for at crewet skal kontrollere innholdet.

Har du husket næring?

Winforce-produkter

Oppsummering

Norseman er fantastisk vakkert og har masse trivelige deltagere, support og crew, så nyt dagen. Mange får kanskje bare opplevd denne dagen en gang i livet, så prøv å få med deg så mange inntrykk som mulig. Samtidig er det et triathlon som alle andre triathlon, og mange hauser det opp til uante dimensjoner. Ikke gjør det for vanskelig for deg selv, og husker du å styre farten, spise godt og holde moralen oppe vil dagen gå helt fint.

Lykke til!

Kristian